Engeland en Schotland

3 augustus 2018
Wauw, dit is nog maar dag twee en we hebben het gevoel al tijden weg te zijn. En dat terwijl we gisterochtend thuis nog een camperstalling en een verjaardagstaart voor Meike aan het regelen waren. Gewoon een ochtend zoals zovelen, terwijl we nu al helemaal ondergedompeld zijn in het reisgevoel. De anderhalve dag die we erop hebben zitten brengt ons in Canterbury en begon op een parkeerplaats aan de snelweg vlakbij Breda. Weinig romantisch, maar al wel een hoogtepunt. Op deze eerste stop mochten de vakantieboeken worden uitgepakt. En door naar België, of Frankrijk, dit hangt af van de tijd. Het wordt een camperplaats in Bergues in Frankrijk. Inmiddels 19.00 uur parkeren we de camper net buiten de stadsmuur, pakken we de fiets en fietsen door de poort het stadje in om vervolgens op een pleintje wat te eten. VAKANTIE! Na het eten fietsen we nog een rondje om te kijken waar we eigenlijk zijn. Een avontuurlijke route met veel obstakels, maar vooral heel veel plezier.
De volgende ochtend vertrekken we op tijd om de boot van 10.00 uur vanuit Duinkerke te halen. Na de ticket, paspoort én camper controle hebben we ook nog even tijd om naar het toilet te gaan. Meike moet plassen. Er is een groot zebrapad naar het gebouw van de ferry en ik zeg haar dat we over de zebra gaan. Waarop ze vraagt waar die dan is, dus ik wijs het grijs wit gestreepte zebrapad aan. Met verontwaardigde blik kijkt ze me aan ‘maawaar is de hoofdje dan?’.
Binnen twee uur zijn we in Engeland. Inclusief bonus uur tijdsverschil. Laat de dag maar komen. En zo zitten we, na een wandeling naar de zee, tussen Sandwich en Ramsgate, voor onze camper aan de kust te lunchen en hebben we ’s middags nog tijd voor Canterbury. Vanaf de camperplek fiets je zo de stad in. Klein dingetje, de stad in is de heuvel af, dus de terugweg … En ook in Engeland zijn de weersomstandigheden deze zomer extreem, lees – ook warm -. Maar eerst een ijsje, een wandeling door de stad en een bezoek aan de prachtige en imposante kathedraal voordat we bergop terugkeren bij de camper om wat te eten.

4 augustus 2018
Bij camperen horen ook openbare toiletten. Maartje zit op de wc en zegt ‘het ruikt hier muf, maar wat is muf eigenlijk?’. Ik ‘wat denk je dat het is? Is het lekker? Is het vies? Hoe ruikt het hier?’. Ze kijkt me vertwijfeld aan en zeg dan ‘een beetje naar parfum en poep’.
Een uurtje tijdsverschil is ook een uurtje eerder wakker met z’n allen en hoewel het buiten niet meer is dan een parkeerplaats vermaken we ons prima. Eerst binnen, lekker kleuren en daarna buiten verstoppertje spelen.
Vandaag willen we naar de kust, maar zaterdag, zomervakantie én ook hier rond de 30 graden maken het lastig een geschikte camping te vinden. We tikken de kust nog wel even aan, maar besluiten dan, via een prachtige weg, naar Salisbury te rijden. Een goede uitvalsbasis voor Peppa Pig World en Stonehenge. Peppa Pig World had een verrassing voor de meiden moeten zijn, maar eerst wordt Peppa al gespot op een groot bord langs de weg en vervolgens worden de foldertjes van Peppa Pig World als eerste uit het folderrek op de camping gevist. Toch nu maar vertellen en genoten van de voorpret die ze (we) samen hebben.

5 augustus 2018
Vandaag zijn we ondergedompeld in Peppa Pig World. Alleen maar fun met zijn vieren. Meike is fan en Maartje vindt het stiekem ook nog heel erg leuk. Bij toeval stuiten we thuis al op dit attractiepark en vonden we dat een bezoekje niet uit kon blijven. Meike haar favoriete aflevering is ‘Eendland’ waarin familie big met, jawel, hun camper naar Eendland gaat. Meike had Peter al eens gezegd ook eens naar Eendland te willen. Vandaag kwam die droom uit. Zo leuk. En volledig ingericht op kinderen in de leeftijd van onze meiden, dus of ze konden zelf in de attracties of we konden er met zijn vieren in. Deze family-fun dag sluiten we af met een pint en een plate in de beer garden van een pub in Salisbury.

6 augustus 2018
Stonehenge! Heb je geen audiotour dan is het gewoon de stapel stenen die je kent van boeken en tv. De (Nederlandstalige) audiotour laat je beter kijken en geeft verschillende theorieën die je aan het denken zetten. Aanrader dus. Het blijft natuurlijk bijzonder hoe en met welk doel deze reusachtige stenen hier liggen.
Camperen is ook elke dag weer bepalen wat nu. We hebben wel een wishlist, een globale route en die brengt ons vandaag naar de karakteristieke Cotswolds waar we een fijne boerderijcamping in Chedworth vinden. In de boerderijwinkel kunnen we nog net voor sluitingstijd een koud lokaal biertje halen dat we opdrinken terwijl de meiden spelen in een eenvoudige speeltuin, enthousiast toegegakt door twee ganzen. We staan op een gigantisch veld omringd door bomen. Na een avonturenwandeling door het ‘bos’ rennen Peter en de meiden het veld heen en weer met de vlieger en kook ik buiten op skottelbraai. Ondertussen genietend van mijn gillende en gierende meiden.

7 augustus 2018
We blijven in de Cotswolds waar we vandaag de dinsdagmarkt van Moreton in March bezoeken. We struinen wat over de markt en lunchen dan heerlijk in een typisch Engelse tearoom. Tenminste, dat denken we. Het is de eerste waar we komen, dus wie weet kom ik hier nog op terug, maar schattig is het er wel en we hebben genoten van onze lunch.
Onderweg naar Warwick vallen beide meiden al na 5 minuten in slaap. Reizen is wel vermoeiend. We rijden daarom een extra rondje zodat ze wat langer kunnen slapen en komen dan in Warwick aan waar we aan de paardenrenbaan staan. Mooi hoe dat werkt. Vanaf aankomst tot vertrek de volgende ochtend spelen de meiden dat ze paardenverzorgsters zijn. Sowieso mooi om weer te merken hoe weinig ze nodig hebben om zich te vermaken. Onderweg hebben ze hun vakantieboeken en zijn we ergens dan is het maar net wat er voor handen is. En we zijn veel op pad, zo ook hier. Fietsen eraf en even het stadje in voor een wandeling, ijsje en een terrasje om daarna op de camping pizza’s te bakken. Kan ook prima buiten op de skottelbraai hebben we ontdekt.

8 augustus 2018
Vandaag dompelen we ons onder in de wereld van ridders en prinsessen. We zijn in het prachtige Warwick Castle. Aan te raden om je tickets alvast online te bestellen en op tijd te zijn. Eenmaal binnen de poorten is het kasteel zo groot dat er ruimte genoeg is voor iedereen. We zijn op tijd en we nemen ook de tijd om onze fantasie de vrije loop te laten. Na ook nog het mysterie in de prinsessentoren te hebben opgelost en een waar riddergevecht te hebben gezien stappen de meiden zwaar onder de indruk weer in de camper. Op naar Liverpool. Dit is nog wel even een stuk rijden, maar het vooruitzicht van een camperplaats aan zee maakt een hoop goed.
Reisdoel is Schotland, maar vanaf hier zouden we ook de ferry naar Ierland kunnen nemen. Starend over de zee denk ik erover na. Wel/niet de plannen omgooien en naar Ierland gaan. Alleen de gedachte al dat ik geen idee heb waar we zaterdag zijn en het gevoel dat het eigenlijk ook helemaal niet uit maakt daarvan verschijnt een glimlach op mijn gezicht en maakt mijn hart een sprongetje. Zo fijn om weer op reis te zijn.

9 augustus 2018
Uitslapen, zomaar ineens, alle vier tegelijk en dat met zijn viertjes op een paar m2. We starten rustig op en pakken dan de fiets naar Liverpool. Dat wil zeggen we fietsen over een brede boulevard richting of een ferry of een trein die ons naar Albert Dock kunnen brengen. De meiden willen met de trein, Meike vraagt me thuis al tijden als we onder het station door fietsen wanneer we weer eens met de trein gaan. Peter en ik hebben de ferry in ons hoofd. Hier komen we ook eerst langs, maar we besluiten toch door te fietsen. 26,50 pond, op zich niet heel veel, maar we’re on a budget en de trein is vast aantrekkelijker geprijsd. Inderdaad, 8,15 pond. Prima, voor die kleine 20 pond vinden we vandaag wel een andere bestemming én gejuich uit de fietszitjes! Er heerst een relaxed sfeertje, het is lekker zomerweer en het voelt als een bruisende stad. Trots ook op hoe de meiden het doen. We horen ze niet terwijl we hele stukken lopen. Ook Meike, want een buggy hebben we deze vakantie niet mee. Toppertjes!
Weer terug in New Brighton, waar de camper staat, eten we nog een hapje, gaan de kaarsjes langzaam uit en genieten wij nog een avondje het zee(uit)zicht.

10 augustus 2018
Matchday! Net als in Nederland gaat ook hier het voetbalseizoen weer beginnen. En in de categorie ‘nu we er toch zijn’ pakt Peter een wedstrijd van Manchester United mee. Superleuk! Wel even zoeken naar een camperplaats vlakbij een station, maar check, ook die gevonden.
De meiden en ik vermaken ons in de camper. We gaan vliegtuigen knutselen van lege flessen. Dingetje, we hebben geen papier en dus trekken we er in dit slaperige stadje op uit om papier te halen. Dit blijkt een uitdaging. Uiteindelijk komen we terug met twee rollen inpakpapier. Werkt ook. Eindresultaat, twee vrolijke vliegtuigen en een leuke middag. ’s Avonds is het behoorlijk rumoerig op de parkeerplaats waar we staan. Echt op mijn gemak voel ik me niet, helemaal alleen met de meiden in de camper. Blij als Peter weer ‘thuis’ is.

11 augustus 2018
Vandaag dopen we om tot recovery day. Na een prachtige route door het lake district komen we aan op een frisse camping in het bos. Na een paar dagen op camperplaatsen te hebben gestaan is het nu tijd om alles weer te legen, te laden, een wasje te draaien en te douchen. Met een speeltuin op zichtafstand, waar de meiden ook even kunnen opladen, rommelen wij wat aan in en rond de camper. Nog een wandeling naar het meer en dan? Regen. Perfecte timing. Hoe lekker, in een ‘schone’ camper, fris gedoucht een filmpje kijken.

12 augustus 2018
Nog steeds regenachtig, dus hoe leuk de camping ook is, geen reden om hier nog heel veel tijd door te brengen. Einddoel Allonby, een plaatsje aan de kust, maar voordat we hier zijn rijden we rond lunchtijd door het plaatsje Keswick. Het ziet er gezellig uit, we kunnen de camper er parkeren en het is inmiddels weer droog. Tijd voor een stop. We belanden in klimmers restaurant Fellpack. Heel blij word ik van dit restaurantje. Peter en de meiden ook hoor.
Na nog een boodschap vervolgen we onze reis door het glooiende, vriendelijke, groene lake district met haar koeien en schaapjes. Lieflijk. Doet ook erg aan Nieuw-Zeeland denken. Sowieso doet deze vakantie, of is het een reis? erg aan onze Nieuw-Zeeland – Australië reis denken. Het weer met zijn vieren op pad zijn. Ohja en het einddoel was niet zomaar een kustplaatsje, maar één met zwembad. Een zwembad hadden we deze vakantie nog niet gehad en hoewel het maar een kleintje is hebben de meiden niet meer nodig voor een hele brede glimlach op hun stralende gezichtjes.

13 augustus 2018
We staan op nog geen 100 meter van zee, maar zijn er nog niet geweest. Daarom starten de meiden en ik vanochtend met een strandwandeling. Vroeg en nog een beetje fris op het verlaten strand met uitzicht op Schotland, onze bestemming van vandaag. Eerst nog wel een bezoek aan Walby farm park. Een kinderboerderij met in en outdoor activiteiten én op de route naar Schotland.
Tijdens onze eerste nacht in Schotland overnachten we bij The Green Frog in Moffat, een eenvoudige fijne plaats waar Schotland voor ons begint met een zonnetje, witte wijn en Schotse zalm op de skottelbraai. Geluksmomentje.

14 augustus 2018
Gisteren was er alleen een schattig dartelend konijntje rondom de camper, vanochtend stond het weilandje achter onze camper vol met schapen. Mooie wereld. En in deze mooie wereld ontbijten we bij The Green Frog waar we ons laten verleiden door een Scottish breakfast met Haggis en black pudding. Het moest er eens van komen. Heftig hoor.
Onze volgende bestemming, Glasgow, is ongeveer een uurtje rijden. Na het ontbijt spelen de meiden nog even in de speeltuin en rijden we die kant op om vanaf een stadscamping de trein te pakken de stad in.

15 augustus 2018
Vanuit Glasgow gaan we de highlands in. We worden opgeslokt door overweldigende natuur en beseffen ons ‘dit is nog maar het begin’. Nu al genieten. Doet ons erg denken aan Nieuw-Zeeland. Groen, wijds, schaapjes, rust. Onze mooie rit door Glen Coe eindigen we op een camping aan de voet van de Ben Nevis, met haar 1345 m. de hoogste berg van het Verenigd Koninkrijk. Het is een echte klimmers camping, maar de Ben Nevis beklimmen lijkt ons nog geen activiteit voor onze meiden en daarom pakken we de fiets naar Fort William, een levendig toeristisch stadje.

16 augustus 2018
Nadat we teruggekomen zijn uit Fort William heeft het alleen maar geregend en vanochtend nog steeds. Zo knus.
Vanmiddag om 13.30 uur gaan we met de ferry naar het eiland Skye. Een adembenemende wereld dat weer dat Nieuw-Zeeland, maar ook wel het IJsland, gevoel oproept. Peter zegt ‘meiden, kijk eens hoe mooi het hier is’, waarop Maartje zegt ‘maar ik zie alleen maar groen en gras’ nou dat dus. Groen, wijds, schaapjes, schotse hooglanders, rust en een camperplek bij de ruïne van Dun Beag waar we vannacht overnachten. Maar niet voordat we ‘op avontuur’ geweest zijn. Vooral Maartje vindt het prachtig, wandelen en dan zelf de route bepalen. Wat hebben we alweer een avonturen gespaard. Deze voegen we eraan toe. Een wandeling tussen de schapen naar de ruïne van Dun Beag. Knap ook van Meike dat ze dapper mee stapt. Eenmaal in de camper begint het weer te regenen, maar zo knus weer. Koken met een prachtig uitzicht en aan tafel Peter en de meiden die een spelletje doen.

17 augustus 2018
It’s a rainy day. En daar staat Schotland natuurlijk ook wel om bekend. We rijden een stukje, maar besluiten al snel dat het tijd is voor een koffiestop. We zijn dan in Portree. Koffiestop, souvenirwinkeltje en door. De meiden liggen al snel te slapen en het blijft maar regenen. Goede reden om te blijven rijden en te genieten van het uitzicht, want hoewel regenachtig blijft het fantastisch mooi. En juist het grijze grauwe weer geeft het een mysterieuze sfeer. Deze rijdag maakt ook dat we besluiten door te rijden tot het verste punt dat we voor vandaag in gedachten hadden. Afhankelijk van de dag hadden we drie punten bepaald waar we konden eindigen. En zo staan we nu in Kinlochewe op een camperplaats aan een kabbelend riviertje. Rustgevend wel. Het rijden viel ook heel erg mee. We hebben een camper van 7m. lang en 3.30 hoog en dat maakt dat niet alle wegen hier voor ons goed begaanbaar zijn. Hoe graag we soms ook zouden willen. Vandaag zaten er veel single tracks in de route. Wel veel over gelezen, vooral de do’s en dont’s, maar nog niet gereden waren we benieuwd wat we konden verwachten. Dit bleek reuze mee te vallen. Met grote regelmaat was er een verbreding van de weg waardoor passeren geen enkel probleem was, zelfs niet voor ons. Het had wel iets, zo samen de weg delen. Een rainy day, maar zeker geen verloren dag.

18 augustus 2018
Vandaag was echt onbeschrijfelijk mooi. Na elke bocht weer een WAUW momentje. We reden van Kinlochewe naar Inverness, maar dan wel via een slow road. Een route uit een gaaf boek dat we hier gekocht hebben ‘Take the slow road’ van Martin Dorey. Aanrader! Tegen de meiden hadden we gezegd dat vandaag weer eens een kinderdag zou worden. Zo noemen we dat. Zo hebben we rijdagen, kinderdagen, grote mensen dagen of een mix, de laatsten zijn de beste. Voor vandaag hadden we bedacht, op tijd aankomen in Inverness en naar het zwembad, maar het weer was goed en de route stunning, dus kreeg kinderdag een andere invulling. Het woord zwembad hadden we toch nog niet genoemd. En reken maar dat ze nu liggen te dromen van hun kinderdag. Rennen en spelen op een verlaten strand, watervallen, avonturenpaadjes zoeken én zalmen bij één van de watervallen omhoog zien springen. Met als bonus op deze kinderdag, er is een speeltuin op de camping. En dat is hier lang niet vanzelfsprekend. En laat het laatste beschikbare plaatsje op de camping daar nou net naast zijn. Win win, borrelmomentje voor de camper met zicht op twee stralende meiden. Dat zwembad houden ze nog tegoed en ik lees nog even welke slow road morgen op de agenda staat. Had ik al gezegd dat het een gaaf boek is 😉

19 augustus2018
Eigenlijk zit het altijd mee, maar heel soms zit het tegen. En dat was vandaag. De flow van gisteren was vandaag nergens te bekennen. Gave route, denk ik, maar de hele dag miezerig weer. Wel een leuke lunchplek trouwens, The Brothy, een outdoor winkel en restaurantje boven een rivier waar je in een fijne sfeer binnen en (overdekt) buiten kan zitten. Maar dan de overnachtingsplek. We hebben een camperplek aan het strand op het oog, maar net vandaag is er een event waardoor alles er vol staat. Dan maar doorrijden, op een paar kilometer afstand is nog een plek aan het strand waar we wel zouden willen staan. ‘NO OVERNIGHT STAY’. Euhm, nu is het echt een hele lange boulevard en zouden we natuurlijk helemaal aan de andere kant kunnen gaan staan, maar voelt niet goed, dus rijden door. Toch maar een camping dan. Dit maakt de hele dag weer goed. Een hele vriendelijk Schot, ben ik altijd wel gevoelig voor, een fris terrein en volop bloemen. Zelfs in het toiletgebouw verse boeketten. Wat een cadeautje!

20 augustus 2018
Edinburgh, wauw! We parkeren de camper op een P+R en pakken de trein naar de stad. Augustus is hier festival maand. Het Fringe festival. Top sfeer waarin we gelijk al worden ondergedompeld. Smaakt naar meer, maar toch eerst maar even thee met wat lekkers voordat we ‘the mile’ op gaan. Smaakt ook goed. The royal mile, meer doen we eigenlijk ook niet. Niet genoeg tijd en te leuk op ‘the mile’. En niet alleen wij vermaken ons goed ook de meiden kijken hun ogen uit bij alle optredens. Na een biertje en fish en chips in een pub storten ze wel echt in. Tijd om de trein terug te pakken naar de P+R waar we vannacht blijven staan.

21 augustus 2018
In vergelijk met gisteren staan we vannacht stukken beter. Dat blijft toch wel heel leuk. Elke avond weer een ander plekje en ’s ochtends nog geen idee hebben. Vandaag zou onze dag er sowieso heel anders uit zien, maar de plannen waren rond lunchtijd al herzien. Toen stopten we voor een toilet stop in Jedburgh. Het toilet was naast een hele leuke speeltuin, dus vooruit. En er was een zwembad op loopafstand. Wat overigens niks bleek te zijn, maar ons wel triggerde. Tijdens de lunch bij een schattig bakkertje maar even over nadenken. Done. Vanmiddag gaan we zwemmen in Prudhoe waterworld en dan kijken we, afhankelijk van de tijd, wel waar we overnachten. Op 10 minuten afstand van het zwembad op een boerderij staan we op 5 meter afstand van de kalfjes en de varkens. We kijken vanuit de camper zo de hokken in en de kippen scharrelen wat om ons heen. Make my day! En er is ook een farmshop (North Acomb farm shop, Stocksfield). Wel al dicht als we aankomen, dus hier morgenochtend maar even boodschappen doen. Gaan toch een rustige dag tegemoet morgen. In plaats van morgen naar York te rijden om daar een middagje stad te doen hebben we namelijk besloten morgen wel te zien. De omgeving is hier prachtig – lieflijk, landelijk en groen – en Peter wil nog naar Hadrian’s Wall, hier niet ver vandaan, dus blijven we hier in de buurt en gaan we donderdag naar York.
Om deze plek te vinden gebruiken we voor het eerst het boek Britt Stops. Een boek (en sticker) voor ca. 35,- waarmee je een jaar lang gratis kan overnachten bij de plaatsen in het boek. Dit zijn veelal pubs, maar ook boerderijen, …, …. Onze eerste kennismaking kon niet beter.

22 augustus 2018
Kukelekuuuu kukelekuuuuu moehoeeeee moehoeeeee knor knor knor ‘Psssst mama, ik heb even door het gordijntje gekeken en ik zag 4 hanen lopen’. Zo wil ik wel wakker worden. En guess what? Nee vanavond niet weer, maar wel weer een adembenemende spot. Dit keer hoor ik de zee op de achtergrond ruisen. We staan in Saltburn by the Sea. Soms lijkt een dag wel dagen te duren. De hanen vanochtend lijken miles away. Shoppen in de farmshop, koffiedrinken in lovely Corbridge en naar Hadrian’s Wall. Alleen begon het onderweg naar Hadrian’s Wall te regenen waardoor we het grootste deel hebben doorgebracht in bezoekerscentrum ‘The Sill’. Droog, leuk en interactief en een speurtocht maakte het helemaal af. Natuurlijk hadden we liever door de mooie natuur langs Hadrian’s Wall gelopen, zoals Meike zegt ‘we kunnen wel even naar een natuurtje’, maar dit was een goed slecht weer alternatief. En, heel gênant, vergeten te betalen in Corbridge. Dit voelt niet goed, dus ‘even’ terug om te betalen voordat we doorrijden naar Saltburn by the Sea. Wauw wat een spot weer. Snel het strand op en daarna de inkopen uit de farmshop van vanochtend opeten. Had ik al gezegd dat reizen leuk is?

23 augustus 2018
We trakteren onszelf op een ontbijt met ‘seaview’ in het gelijknamige restaurant voordat we doorrijden naar York. Zin in. Heel authentiek en daarmee is niks teveel gezegd. Alsof we in een middeleeuws stadje lopen met smalle straatjes, scheve huizen, haar kathedraal ommuurd door de stadsmuur die nog vrijwel geheel intact is. Én als we de fietsen parkeren gelijk een mini kermis. Dit lijkt ons een goed begin voordat we onze toppertjes mee laten slenteren door de karakteristieke straatjes en over de stadsmuur.

24 augustus 2018
Rijden rijden rijden in een campertje. Vandaag even bikkelen voor een camping op ongeveer een half uurtje rijden van Harwich vanwaar we zondag weer vertrekken. Hebben we morgen de hele dag nog om te doen waar we zin in hebben.

25 augustus 2018
Nog ‘even’ naar Londen, dagje zoo hier in Colchester, op de camping blijven. Dagje zoo! We rommelen wat aan, meiden doen een treasure hunt op de camping en dan stellen we voor naar de zoo te gaan. Hier denken de meiden, vooral Maartje, anders over. Op de camping worden de camping-games georganiseerd en hier willen ze veel liever aan meedoen. Een perfecte laatste vakantiedag.

26 augustus 2018
Engeland, Schotland, wat zijn jullie prachtig. Tot ziens, for sure!

REISSCHEMA

Nummer 9 11 augustus 2018 Camping Coniston
Nummer 10 12 augustus 2018 Camping Allonby
Nummer 11 13 augustus 2018 Camperplaats The Green Frog, Moffat
Nummer 12 14 augustus 2018 Camping Glasgow
Nummer 13 15 augustus 2018 Camping Fort William
Nummer 14 16 augustus 2018 Parkeerplaats Dun Beag (Skye)